qr-8_ Afbraak

Afbraak

In de dertiger jaren ontwikkelt zich het vervoer per vrachtauto, bus en fiets zo sterk dat het vervoer per spoor te duur wordt. Een voor een worden de lokaalspoorlijnen gesloten. Van de GOLSlijnen is nu het stuk Haaksbergen – Boekelo, de goederenlijn naar de AKZO in Hengelo en  Winterswijk-Zevenaar nog maar over. De Museum Buurtspoorweg is al wel jaren bezig om de spoorlijn van Boekelo naar Hengelo weer tot leven te brengen.

qr-8 Afb. 15 Opheffing reizigersvervoer

In 1936 werd de GOLS geliquideerd en de lijn kwam in handen van de NS. Die paste de sporen in Winterswijk direct aan zodat de treinen uit Twente en Arnhem op het hoofdstation zouden binnenkomen. Op 2 oktober 1937 reed de laatste passagierstrein naar Twente. De autobus kon sneller en goedkoper vervoer aanbieden en de lokaaltrein delfde het onderspit. Op andere lokaalspoorwegen zag men soortgelijke ontwikkelingen. Hoewel er in geval van de GOLS ook iets anders meespeelde.

qr-8 Afb. 16 GTW Beer bus

 

 

 

 

 

In 1937 sloot de NS met de Geldersche Tramwegen (GTW) een samenwerkingsovereenkomst. De bussen van de GTW waren zo populair dat de spoorwegen invloed op de busdienst probeerde te krijgen. Met deze overeenkomst bedong de NS maatregelen die het gebruik van de trein in plaats van de bus stimuleerde. Zo mochten er geen snelbussen parallel aan een spoorlijn rijden en zouden de bussen wel stoppen bij de grote NS-stations en niet alleen bij de busstations die vaak dichter nabij het centrum lagen. In ruil daarvoor zou de GTW het personenvervoer in het gebied van de GOLS met bussen mogen gaan uitvoeren als de NS de treindienst zou staken. Voor de GTW was deze deal aantrekkelijk, want het kreeg hierdoor toegang tot het vervoer naar de stad Enschede.

qr-8 Afb. 17 Kaart consessie GTW

Het goederenvervoer bleef op een deel van de lijn langer bestaan. Het langst tussen Haaksbergen en Enschede, Winterswijk/Neede/Borculo en Doetinchem/Zelhem. Andere delen van de lijn werden eerder gesloten en waren al afgebroken.  Hier en daar in landschap kun je nog steeds delen van de lijn ontdekken. Ook een aantal stations en woningen van het spoor bestaan nog steeds.

Aan het goederenvervoer naar Haaksbergen kwam een einde op 28 mei 1972.  De laatste goederentrein van de NS, die de lijn van de GOLS overgenomen had, vertrok toen uit Haaksbergen. Kort daarna werden de lijn naar Enschede afgesneden door de aanleg van de A35 ter hoogte van Boekelo.