Belangrijke jaartallen
Hieronder een opsomming van belangrijke jaartallen in de geschiedenis van Museum Buurtspoorweg:
- 1964, oprichting ‘Comité Vrienden van het Trammuseum’ voorloper van Museum Buurtspoorweg.
- 1967, oprichting van de Stichting Museum Buurt Spoorweg.
- 1968, komst van de onttakelde stoomloc Staatsspoor 657.
- 1969, aankoop van de eerste rijklare stoomloc Hanomag loc 4.
- 1972, start van het rijseizoen op het traject Enschede Haaksbergen.
- 1974, sluiting baanvak Enschede Boekelo door aanleg Rijks Weg 35.
- 1981, eerste geheel gerestaureerde stoomlocomotief , de Cockerill in bedrijf gesteld.
- 1985, aankoop van het station te Haaksbergen.
- 1989, concessie als zelfstandige spoorwegmaatschappij verleend.
- 1990, ingebruikname van het gerestaureerde station Haaksbergen met goederenloods en van de in oude stijl nieuw gebouwde werkplaats en locomotiefloods.
- 1993, verandering van de statuten.
- 1995, ingebruikname van de geheel gerestaureerde stoomlocomotief no. 5 de Elna.
- 1998, begin EFRO-projecten, de stationsomgevingen van Haaksbergen en Boekelo en de halte Zoutindustrie worden voorzien van gebouwen als locomotiefloods, museumdepot en watertoren.
- 2008, de geboorte van het Masterplan ‘Beleven van het verleden = kijken naar de toekomst’.
- 2009, verschijnen van het blauwe beleidsboekje ‘Een perspectief voor de Museum Buurtspoorweg’.
- 2012, verbouwing van het station en de goederenloods en ingebruikneming van de verdiepingen van het station als kantoor- en vergaderruimten.