De geschiedenis

Op 21 februari 2017 is het precies 50 jaar geleden dat de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) werd opgericht. Het doel van de stichting van het oprichten en in stand houden van een ‘levend’ lokaalspoorweg in de ruimste zin des woord.

 

Museum voor railvervoer

Al in 1948 ondernam een kleine groep geïnteresseerden, onder wie de eerste secretaris van Museum Buurtspoorweg, pogingen om te komen tot een ‘levend’ museum op het gebied van railvervoer. Helaas was de tijd er toen nog niet rijp voor. Alhoewel: in 1951 werd het goede voorbeeld gegeven door een groep spoorwegliefhebbers in Wales die de ‘Talyllyn Railway’ van de ondergang wist te redden.

Na een tentoonstelling in het Rijksmuseum Twenthe in 1963, richtte een groep belangstellenden in het oosten van het land het ‘Comité Vrienden van het Trammuseum’ op. Als basis koos men de voormalige gasfabriek ter hoogte van toenmalig emplacement Enschede Zuid. Begin 1967 werd door deze groep enthousiastelingen uiteindelijk Museum Buurtspoorweg opgericht.

50 jaar Museum Buurtspoorweg

De eerste echte open dag werd gehouden op 10 mei 1969, waarbij met railbussen werd gereden tussen Enschede-Zuid en voormalig grensstation Broekheurne. Drie jaar later werden de eerste ritten volgens een eigen dienstregeling gereden tussen Enschede Rembrandtlaan en Haaksbergen. Dit werd helaas in 1975 alweer verstoord door aanleg van Rijksweg A35, waardoor het ‘eilandbedrijf’ Haaksbergen – Boekelo ontstond.

Ondertussen groeide het aantal vrijwilligers, nam de bekendheid en ook de collectie met rasse schreden toe. Zo werd in 1985 het stationsgebouw Haaksbergen aangekocht, kon vanaf 1987 de geheel in eigen beheer gerestaureerde stoomlocomotief 657 ‘Kikker’ in rijvaardige toestand bewonderd worden en werd in 1989 officieel een spoorwegconcessie aan Museum Buurtspoorweg verleend. Na de Nederlandse Spoorwegen (NS) is de Museum Buurtspoorweg daarmee het oudste spoorwegbedrijf van Nederland.

stoomtrein Haaksbergen-Boekelo

De jaren ’90 werden gekenmerkt door diverse projecten, als de ombouw van station Boekelo en halte Zoutindustrie en de restauratie van de stoomlocs 5 (ELNA) en 6 (Magda). Ook de collectie diesellocomotieven en locomotoren nam toe tot op dit moment maar liefst acht bedrijfsvaardige voertuigen. De collectie werd in 2014 aangevuld met een ander bijzonder motorvoertuig: de Wismar railbus. Complete restauratie van de railbus heeft ongeveer twaalf jaar geduurd. Museum Buurtspoorweg wist in 2011, 2013 en 2015 de show te stelen door het internationale evenement “Thomas de stoomlocomotief “ naar Twente te halen.

De roerige eerste vijftig jaar eindigen in 2017. Het jaar waarin Museum Buurtspoorweg haar jubileum viert en stil staat bij de rijke historie. In 2017 wordt ook de volgende vijftig jaar krachtig ingeluid.