Onze collectie

Open goederenwagen 80


Foto copyright Michel Dispa
BK 510 op 01-08-2014 te Haaksbergen
Fabrikant   Onbekend
Type   Zandwagen type Klm
Bouwjaar   1910
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   6
Lengte o/b   8,900 mm   (8.90 meter)
Asindeling   2
Oorspr.eigenaars   Bentheimer Eisenbahn A.G. / Bentheimer Kreisbahn
Hist. nummers   BE A.G. 510 / BK 510


      

Deze wagen is in de jaren 1900-1910 voor de Bentheimer Eisenbahn gebouwd. De fabrikant en bouwjaar zijn onbekend.


De wagen is altijd in dienst geweest bij de Bentheimer en heeft in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op de AEE-lijn, Ahaus (D) - Enschede, gereden.


Ook is ze in de 50-er jaren van driepuntsverlichting voorzien geweest, om dienst te gaan doen op het havenspoor in Emlichheim. Op dit spoor was er namelijk geen omloopmogelijkheid aanwezig.

Hiertoe werd er op het remmersbordes een accubak geplaatst en werden er drie loklampen op de wagen gemonteerd. Deze werkzaamheden werden door de werkplaats Neuenhaus uitgevoerd.

De standplaats was Emlichheim, maar de wagen werd ook nog wel in werktreinen als zandwagen ingezet, o.a. om als eerste wagen te fungeren in geduwde treinen.


Deze functie heeft de wagen tot 1972 vervuld en zij werd toen verkocht aan de MBS.

Ze kwam op 29 mei 1972 met een trein, die reed voor opnamen van: 'het Meisje met de blauwe hoed', naar Haaksbergen.


De wagen werd in het MBS-verleden regelmatig ingezet voor werktreinen. Door de komst van andere goederenwagen (o.a. de 83, 84 en 85) is de wagen niet meer nodig in de werktreinen.

De wagen is in het voorjaar van 2009 gereviseerd en is tegelijk met de Cockerill (Loc 2), op 29 mei 2009 in dienst gesteld.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.