Onze collectie

Bagagewagen 58 (D58)


Foto copyright F.H. Noordink
Naam   NMBS 98789 GCI
Fabrikant   Ateliers de Monceau-sur-Sambre A. Germain, Monceau-sur-Sambre, België
Type   GCI
Bouwjaar   1921
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   nee
Gewicht   19,5
Lengte o/b   12,520 mm   (12.52 meter)
Asindeling   3
Oorspr.eigenaars   NMBS
Hist. nummers   GCI 40465 / NMBS 98789.


      

Deze drie-assige Belgische bagagewagen heeft onder nummer GCI 40465 dienst gedaan en is later vernummerd in NMBS 98789. Zij is uitgevoerd met een uitzichtkoepel voor de hoofdconducteur. Aan deze zijde van de wagen heeft zij ook een open balkon. De andere zijde bezit geen balkon. Het laadvermogen van de wagen is 19 ton. De wagen is in haar NMBS bestaan voorzien geweest van vier gascilinders, die gevuld werden met gas voor de verlichting in de rijtuigen. Doordat in de 50-er jaren de verlichting elektrisch werd, zijn de cilinders verwijderd en kreeg de wagen een accubak.

De wagen is in 1974 bij MBS gekomen en maakt deel uit van een treinstam met de GCI-rijtuigen 46 t/m 49 (voor nadere beschrijving, zie aldaar). Ze heeft in haar eerste MBS-jaar slechts een enkele keer dienst gedaan in de trein. Vanaf 1975 is ze gebruikt als schilderswerkplaats, en heeft hierbij bijna altijd in de buurt van de toenmalige Romneyloods in Haaksbergen gestaan. Sinds 1991 is ze in gebruik als opslag voor diverse materialen en ze staat sinds 2001 in het museumdepot Boekelo. Algehele restauratie van deze unieke wagen heeft nog geen hoge prioriteit, omdat er bij inzet van de Belgische coupérijtuigen nr. 46, 47 en 48 momenteel gebruik wordt gemaakt van de daarbij goed passende SS-IJlgoedwagen E129 (D57).

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.