Onze collectie

Rijtuig 41 (B41)


Foto copyright Sevrien Ferrée
BE 341 te Hbg op 19-04-2014
Naam   BE C2i 341
Fabrikant   Harkort Duisburg Duitsland
Fabrieksnummer   24423
Bouwjaar   1920
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   17,5
Lengte o/b   11,900 mm   (11.90 meter)
Asindeling   2
Oorspr.eigenaars   Bentheimer Eisenbahn A.G.
Hist. nummers   BE 341


      

De Bentheimer Eisenbahn bestelde in 1948 vier rijtuigen bij de Waggonfabrik Graaff in Elze (D).

Ze werden bij deze fabriek op gebruikte onderstellen gebouwd.

Het onderstel van de 341 (B41) werd in 1920 door Harkort gebouwd als drie-assige goederenwagen.

De rijtuigen waren voorzien van tweede klas interieur en een lagedruk stoomverwarming.

De rijtuigen werden bij de Bentheimer Eisenbahn met de nummers 340-343 in dienst gesteld.


In de jaren vijftig van de vorige eeuw hebben de rijtuigen in de werkplaats Neuenhaus nieuwe aluminium vensters gekregen ter vervanging van de oude vensters. Deze oude vensters waren nogal lekkage-gevoelig. Tevens werd bij deze verbouwing een Webasto hetelucht-verwarming aangebracht.

De 341 heeft dienst gedaan bij de BE zelf en is in de jaren vijftig ook op de Ahaus-Enscheder Eisenbahn en de Meppen-Haselünner Eisenbahn in dienst geweest.


Het viertal werd in 1969 aan de MBS te koop aan geboden maar de nog jonge MBS toonde slechts belangstelling voor de 341.


De 342 werd in 1971 aan de TramwegStichting (TS) in Hoorn verkocht en kwam in 1996 naar de MBS die haar in 1998 aan de DHEF Harpstedt verkocht.

Tegenwoordig is dit rijtuig bij de Graf-MEC Neuenhaus een museumclub die speciale ritten op de BE organiseert. De 340 en de 343 werden in 1970 gesloopt.

De 341 kwam in maart 1970 via Gronau naar Enschede. In haar eerste MBS jaren was ze nogal reislustig.

Op 30 april 1970 reed de 341 samen met de C 405 (nu HSM 905) en de C290 van de TS op de NFLS spoorlijnen in Noord-Friesland.

Later dat jaar en wel op 15 augustus ging ze naar Hoorn om daar het eerste lustrum van de TS te versterken.


Vanaf 1970 zou ze Twente niet meer verlaten.

Op 28 mei 1972 is ze samen met loc 4 de C30 en D56 en ketelwagen 91 naar Markelo geweest voor opnamen van 'het Meisje met de Blauwe Hoed'.


In de 1983 verruilde de B41 haar groene jasje voor het crème-groene uiterlijk.

In 1989 is de bekleding van de banken vervangen.

Samen met de “Kikker” is de B41 in 1994 bij de AKZO in Hengelo geweest.

In april 2014 is ze uiterlijk teruggebracht in de staat zoals ze in de 50er en 60er jaren dienst deed bij de Bentheimer Eisenbahn.

Ze beschikt over 54 zitplaatsen.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.