Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Rijtuig 40 (C40)


Foto: Arjen Pilot
NS C1040 op 4 juni 2022 in de takels te Boekelo
Naam   SS C1340 / NS C1040
Fabrikant   Waggonfabrik AG vormals P. Herbrand & Comp., Köln-Ehrenfeld, Duitsland
Bouwjaar   1906
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Boekelo
Bedrijfswaardig   nee
Status NRR   A
Gewicht   17,8 ton
Lengte o/b   13,760 m mm   (13.76 meter)
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   SS / NS
Hist. nummers   SS C1340 / NS C1040


      

Op zaterdag 4 juni werd de rijtuigbak van de NS C1040, ex-SS C1340 door Museum Buurtspoorweg geborgen en naar de museumoods in Boekelo overgebracht. De rijtuigbak was onderdeel van een woning die in Bosch en Duin langs het tracé stond van de voormalige spoorlijn Bilthoven-Zeist.

1906-1947: 41 jaar als rijtuig

Het rijtuig is oorspronkelijk gebouwd voor de Maatschappij tot exploitatie van de Staatsspoorwegen (SS). Het maakte deel uit van de grootste serie 3e-klasse lokaalspoorrijtuigen die Nederland heeft gekend. In totaal werden er 68 soortgelijke rijtuigen gebouwd in de periode 1905-1914. Het is een relatief lang 2-assig personenrijtuig en het beschikte over 56 zitplaatsen.

In 1922 werd de rijtuigserie vernummerd naar NS C17 1001-1068. Tijdens WO-II is rijtuig NS C1040 door de bezetter afgevoerd naar Duitsand. Daar werd het na de oorlog als 'zwaar beschadigd' teruggevonden. Na repatriëring naar Nederland werd het eind 1947 uit het materieelbestand van NS geschrapt.

1948-2022: 74 jaar als woning

Het rijtuig werd in 1948 aangekocht om als noodwoning te gaan dienen in Bosch en Duin, langs de toen inmiddels voor het reizigersvervoer gesloten baanvak Bilthoven-Zeist. De aanwezigheid van de C1040 was minder zichtbaar doordat het ten gevolge van diverse verbouwingen van de buitenzijde niet meer als rijtuig te herkennen was. Er was een uitbouw aan de voor- en achterzijde geplaatst, de raampartijen waren aangepast, de gevel was betimmerd en er zat een pannendak op. De permanente bewoning duurde tot 2014, waarna het nog tot 2020 door de familie werd gebruikt als vakantiehuisje.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.