Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Ketelwagen 89


Foto copyright F.H. Noordink
Naam   Pakhuismeesteren
Fabrikant   O&K Orenstein & Koppel, Babelsberg
Fabrieksnummer   1428
Bouwjaar   1929
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   A
Gewicht   11,8
Lengte o/b   8,740 mm   (8.74 meter)
Asindeling   2
Oorspr.eigenaars   Pakhuismeesteren / Nederlandse Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   Pakhuismeesteren 7607 / NS 506 607P


      

Ketelwagen 89 is in 1929 onder nummer 1428 bij Orenstein & Koppel in Berlijn-Drewitz (Babelsberg) gebouwd voor Pakhuismeesteren in Rotterdam.


De wagen is bij deze firma in dienst gesteld met nummer NS 506607P. De P duidt aan dat de wagen particulier bezit is.


Ze is bij deze firma gebruikt voor transport van plantaardige olie en later voor gewone olie.

Om de olie vloeibaar te houden was ze voorzien van stoomverwarmingsbuizen onder in de ketel die werd aangesloten op een landketel of op de ketel van een stoomlok.

Ze reed tussen de diverse locaties van Pakhuismeesteren in Rotterdam en Amsterdam via NS.

Het depot van de wagen was tankbedrijf Vondelingenplaat in Rotterdam-Zuid.


De laatste jaren werd ze alleen nog gebruikt voor het interne transport in Rotterdam en droeg ze nummer 7607.


Ze werd in 1990 aan de MBS geschonken en kwam in 1991 naar Haaksbergen.

In 1996 werd met de restauratie begonnen.Ze kreeg weer haar historische uiterlijk terug, compleet met remmershuisje en grote borden aan de ketel met het opschrift “PAKHUISMEESTEREN”.


De wagen wordt regelmatig ingezet voor de historische goederentrein.


Voor de opslag en het transport van voedingswater voor de stoomlocs maakt de MBS gebruik van ketelwagens. Voor dit vervoer worden de Pakhuismeesterenwagen en de Zoutindustriewagen gebruikt.


In de watertoren in Haaksbergen zit een installatie die het water zuivert en geschikt maakt voor het gebruik in de stoomlocs. Als de reservoirs vol zitten in de toren, dan wordt het water overgeheveld in een van de ketelwagens.


Tijdens de drukkere dagen wordt een ketelwagen in Boekelo gestald om daar de locs hun dorst te lessen.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.