Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Rijtuig 48 (C48)


Foto copyright G. Brefeld
Naam   NMBS 96819 GCI
Fabrikant   Usines Ragheno, Mechelen, België
Type   GCI
Bouwjaar   1905
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   21,2
Lengte o/b   15,210 mm   (15.21 meter)
Asindeling   3
Oorspr.eigenaars   NMBS
Hist. nummers   NMBS 96819 / GCI 23049


      

In 1885 werden bij de Belgische Staatsspoorwegen de drie-assige GC-rijtuigen geïntroduceerd. GC staat voor Grande Capacité. Men wilde meer reizigers vervoeren per rijtuig met minder eigen gewicht per rijtuig/reiziger en zonder dat daarbij de totale treinlengte vergroot werd (lengte van de perrons!). Een rijtuig derde klasse bood plaats aan 96 reizigers (acht afdelingen met twee zitbanken voor zes personen) en werd verlicht met olielampen en verwarmd met stoofjes. Het treinpersoneel kon enkel via de treeplanken aan de buitenkant van de ene afdeling naar de andere om de biljetten te controleren. Dit was uiteraard een gevaarlijke onderneming. Daarom werd vanaf 1901 een vervolgserie als GCI-rijtuigen gebouwd (Grande Capacité et Intercirculation - Grote Capaciteit en Binnencirculatie). Via een gangpad kon de conducteur zich nu van coupé naar coupé begeven en via een overgangsbrug van het ene rijtuig naar het andere. Het aantal plaatsen werd daarbij gereduceerd tot 80.

De GCI's bleven bij de N.M.B.S. in dienst tot eind mei 1966. Daarna werden ze nog in reserve gehouden, ook voor de behoeften van de strijdkrachten, tot aan het begin van de 70er jaren. MBS heeft in 1974 drie derdeklas rijtuigen en een bijpassende bagagewagen (nr. 58) verworven. Door een materieelruil met de Duitse collega’s van de DHEF te Harpstedt  in 1998, kon de MBS-treinstam met een origineel AB-rijtuig (eerste en tweede klasse) gecompleteerd worden (nr. 49). Het materieel verkeert nog in volledig originele staat van begin 1900, slechts de olie-/ gasverlichting is in de loop der jaren omgebouwd naar elektrisch licht. De nummers 46, 47 en 48 worden ingezet in de treindienst, de nummers 49 en 58 zijn nog niet dienstvaardig en staan opgesteld in het Museumdepot te Boekelo. Ten behoeve van de onderdelenvoorziening is in 1991 een GCI-onderstel (MBS nr. 40) overgenomen van ons collega museumbedrijf te Goes.

 

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.