Onze collectie treinen
Waarom Museum Buurtspoorweg?
- Een echt eersteklas dagje uit!
- Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
- Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
- Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis
Deze wagen is in 1907 door MAN Nürnberg, onder nummer 65144, gebouwd. Ze werd bij de Freien Grunder Eisenbahn in dienst gesteld onder nummer FGE 1.
Hier bleef ze tot 1951 en werd toen verkocht aan de Butzbach-Licher Eisenbahn.
In de jaren 1952-1953 werd ze door de werkplaats Butzbach-Ost verbouwd in een BD met nummer 25.
De wagen werd voorzien van een bagageafdeling met twee ton laadvermogen, een conducteurscoupé en een toilet: er bleef daarna ruimte over voor 30 zitplaatsen. In 1953 werd ze weer in dienst gesteld
Deze inzet duurde tot 1971 en zij werd toen verkocht aan de MBS.
Hier stelde men haar in dienst in 1973 met nummer CD35.
In 1999 kwam er bij de MBS behoefte aan een invalidenrijtuig. Men koos voor de CD 35 vanwege haar grote klapdeuren in de zijwanden.
De wagen werd in de MBS-werkplaats te Haaksbergen verbouwd, er werden onder andere twee invalidenliften onder de wagen gemaakt.
Sinds 2001 heeft het de MBS dus ook de mogelijkheid om de mensen die iets minder ter been zijn, te laten genieten van een historische (stoom)treinrit. Na haar restauratie heeft ze 16 zitplaatsen en is er ruim plaats voor tien rolstoelen. Door het verdwijnen van de bagageruimte heeft de wagen nu het nummer C35.
Het rijtuig maakt al sinds haar komst bij de MBS deel uit van de vaste stam rijtuigen.
Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.
Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.