Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Loc 18


Foto copyright Gijs Brefeld
Naam   NS 368 / Kraansik
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   Werkspoor, Amsterdam
Type   Sik (met kraan)
Fabrieksnummer   905
Bouwjaar   1951
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Gewicht   23
Lengte o/b   7,220 mm   (7.22 meter)
Asindeling   Bo
Vermogen   85 PK
Max. snelheid   60 km/h
Tractiedetails   

Diesel Elektrisch.
Dieselmotor: Stork-Ganz 4 cil. , na 1960 Stork Ricardo R153 3.cil.
Vermogen: 80 pk na 1960 85pk
Elektromotoren: Heemaf / Smit

Oorspr.eigenaars   Nederlandse Spoorwegen (NS) / Volker Stevin Rail & Traffic van-der-Worp
Hist. nummers   NS 368


      

Ze is in 1951 door Werkspoor gebouwd, onder fabrieksnummer 905, en kreeg bij de NS het nummer 368.

In 1975 is ze voorzien van een hydraulische telescoopkraan van HIAB.

Ze is in 1999 geschonken door Volker Stevin Rail & Traffic van-der-Worp Almelo.

Bij de MBS werd de loc gebruikt voor baanwerkzaamheden en rangeerklussen.

Ze had tot aan de revisie in 2007 het vetrouwde NS geel-grijs als kleurstelling bij de MBS. Na de revisie heeft de loc in de groene kleurstelling de werkplaats verlaten.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.