Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Loc 13


Foto copyright Frank Noordink
loc 13 op 14-03-2005 te Hbg
Naam   Harculo
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   O&K Orenstein & Koppel, Dortmund
Type   MV6b
Fabrieksnummer   25626
Bouwjaar   1954
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   nee
Gewicht   24
Lengte o/b   6,500 mm   (6.50 meter)
Asindeling   Bdh
Vermogen   140 PK
Max. snelheid   22 km/h
Oorspr.eigenaars   IJsselcentrale Harculo


      

Deze lok is in 1954 bij Orenstein & Koppel, Dortmund gebouwd onder nummer 25626 als type MV6b met diesel-hydraulische aandrijving. Op 4 oktober 1954 door O&K Amsterdam geleverd aan de IJC (IJssel Centrale) te Harculo, nabij Zwolle. De loc rangeerde met kolenwagens tussen de aansluiting aan de spoorlijn tussen Zwolle en Wijhe en de IJssel-Centrale.

In 1984 werd de aanvoer via het spoor stopgezet, werd de loc overbodig en in hetzelfde jaar aan de MBS geschonken. Bij de MBS is de loc van een luchtrem-installatie voorzien, om ook met langere treindelen te kunnen rijden. In de jaren negentig is de loc van een ruilmotor voorzien en is de versnellingsbak vervangen. Tevens heeft ze toen haar groene uiterlijk gewisseld voor blauw. In 2004 heeft de loc opnieuw problemen gekregen met de versnellingsbak en staat sindsdien buitendienst.

In 2016 is de loc geheel geschilderd in de oorspronkelijk kleuren van de IJC-Harculo. Ze is ingericht als treinsimulator voor kinderen en staat gestald in het museumdepot te Boekelo.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.