Onze collectie treinen

Waarom Museum Buurtspoorweg?

  • Een echt eersteklas dagje uit!
  • Gemiddeld beoordeeld met een 9,2 (via Google)
  • Gratis fietsenvervoer (eigen risico)
  • Parkeren te Haaksbergen en Boekelo is gratis

Bekijk dienstregeling

Loc 12


Sevrien Ferrée
Loc 12 in 2021
Naam   Rij-ijzer / 't Gekje
Tractievorm   Diesel
Fabrikant   O&K Orenstein & Koppel, Nordhausen
Type   L200
Fabrieksnummer   1298
Bouwjaar   1920
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Haaksbergen
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   B
Gewicht   9,5
Lengte o/b   5,460 mm   (5.46 meter)
Asindeling   Bdm
Vermogen   40 PK
Max. snelheid   15 km/h
Oorspr.eigenaars   Meer en Berg te Santpoort / Twentsche Stoomblekerij te Goor


      

Loc 12 is in 1920 door O&K Orenstein & Koppel (voorheen Montania, Nordhausen) gebouwd voor het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort. De loc kreeg in Santpoort al gauw de bijnaam 't Gekje', doelend op de aard van de inrichting. Dit was namelijk een gesloten inrichting voor psychiatrische patienten. Hier rangeerde ze met kolenwagens van het station naar het ketelhuis en met ketelwagens gevuld met koolteer terug naar het station. De inrichting had voor dit transport eigen ketelwagens. In 1953 werd het raccordement van de inrichting gesloten en werd het locje verkocht. Tot die tijd had ze een aandrijving met een blinde as en drijfstangen.

In dit jaar ging ze via O&K Amsterdam, waar ze een nieuwe motor, een nieuwe aandrijving en een andere motorhuif kreeg naar de Twentsche Stoombleekerij te Goor. Dit bedrijf had een aansluiting op het station Goor-West aan de oude spoorlijn van Neede naar Hellendoorn. Daar bleef ze rangeren tot 28 mei 1972 tot het raccordement werd opgebroken.

Een jaar later, in 1973, werd ze door oplettendheid van een MBS-medewerker in Goor ontdekt en door bemiddeling aan de MBS overgedragen. De eerste jaren werd ze intensief als rangeerlok bij de MBS gebruikt en was tevens een aantal jaren de vaste rangeerlok in Boekelo. Door de afsluting van de lijn naar Enschede was daar geen oploopmogelijkheid. Hierdoor was er dus in Boekelo een rangeerloc nodig, om de stoomloc weer aan de voorzijde van de trein te krijgen.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd ze buiten dienst gesteld en werd er begonnen aan een omvangrijke restauratieklus, die door andere prioriteiten weer werd stil gelegd. In 2009 is de loc op een los stukje spoor geplaatst naast de draaischijf in Haaksbergen.

In 2016 is de loc van haar sokkel gehaald en gedemonteerd. De jaren daarna is de loc geheel gereviseerd en gerestaureerd. De MBS werkplaats heeft bij de revisie van dieselmotor en wisselbak veel hulp en steun gekregen van de medewerkers van de Stichting 162. In 2019 en 2020 hebben de MBS-medewerkers de algehele montage, aanleg bekabeling, afbouw, inrichting en schilderwerk voor hun rekening genomen. Daarbij is gekozen voor de staat waarin ze bij de Twentsche Stoomblekerij te Goor dienst heeft gedaan. Op 31 december 2020, nog net op de valreep van haar 100ste levensjaar, maakte de loc weer haar eerste meters op eigen kracht. Ze is in 2021 hernieuwd in dienst gesteld.

 

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende

 
 

Hierboven het overzicht van al het spoorwegmaterieel dat wij in ons bezit hebben.

Mocht u nieuwsgierig zijn naar al het spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt door alle spoormusea in Nederland dan kunt u een bezoekje brengen aan de site van het Nederlandse museummaterieel. Deze site wordt gemaakt door een onafhankelijke groep spoorwegliefhebbers en op deze manier ontstaat een mooi overzicht van al het behouden gebleven spoorwegmateriaal.